Vastuullisuus

My story

Olen elänyt tähtihetken vastuullisen matkailun asiantuntijana.
Olin ehdolla vuoden 2017 Suomen vastuulliseksi matkailutoimijaksi ja pääsin finaaliin asti. Muina finalisteina olivat Finnair ja Helsingin Satama. Finnair voitti.

Paljon oli tapahtunut ennen lokakuun 2017 Travel Galaa.

Minä heräsin vastuullisen toiminnan tarpeellisuudelle reilusti yli parikymmentä vuotta sitten.  Olin tehnyt viisi vuotta töitä Aurinkomatkojen ulkomaan kohdeoppaana ja kohdepäällikkönä ja nauttinut matkailun iloisesta tunnelmasta.

Tarkkailin tilannetta Espanjan lomakohteissa ja tajusin nuorena alan ammattilaisena, että meillä on iso vastuu – vastuu siitä, että meidän lapsetkin saavat viettää huolettoman ihania lomia puhtaassa luonnossa, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida kirkkaissa vesissä ja hengittää raikasta ilmaa.

Mood of Finland sitoutuu vastuulliseen toimintaan

Ekologiset valinnat rasittavat mahdollisimman vähän ympäristöä ja kuluttavat vähän luonnonvaroja.

  • Säästämme energiaa, emme tuhlaa vettä ja sähköä
  • Suosimme vaihtoehtoisia ja vähän päästöjä aiheuttavia energiamuotoja (kotitoimiston sähkösopimus on aurinkoenergiasopimus, autoon tankataan jätteistä tehtyä MyNeste -dieseliä)
  • Lajittelemme ja kierrätämme roskat myös matkoilla (kotitoimistossa lajitellaan biojäte, paperi, pahvi, muovi, lasi, metalli ja sekajäte)
  • Kaikki se, mitä voidaan hankkia Suomessa tai lähialueella tuotettuna, valitaan muualla tuotetun sijaan
  • Kuljemme jalan, pyörällä tai julkisilla kulkuneuvoilla aina kun mahdollista
  • Kaikki mahdolliset työmatkat tehdään maata pitkin, ensisijaisesti junalla
  • Mood of Finland toimii myös Espanjassa ja sinne lentää yksi henkilö 2-3 kertaa vuodessa.Työ- ja vapaa-ajanmatkat yhdistetään, ei erikseen lomalentoja
  • Arvostamme luontoa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia
  • Huomioimme alueen kantokyvyn, pyrimme matkailemaan sesonkien ulkopuolella
  • Luonnossa liikkuessa kuljemme merkityillä reiteillä

Taloudellisesti kestäviä valintoja

  • Teemme laadukkaita hankintoja; ostamme tuotteita, joiden käyttöikä on mahdollisimman pitkä ja joita voi korjata.
  • Vältämme kertakäyttötuotteita.
  • Teemme pitkän ajan suunnitelmia ja varmistamme, että toiminta on kannattavaa.
  • Toimimme yhdessä ja jokainen hyötyy toiminnasta myös taloudellisesti.
  • Emme vääristä kilpailua alihinnoittelulla.

Sosiokulttuurinen vastuullisuus näkyy toiminnassa paikallisuuden arvostamisena ja tukemisena

  • Suosimme pieniä, paikallisia palvelujen tuottajia
  • Menemme sinne, minne matkailijat ovat tervetulleita.
  • Osoitamme kunnioitusta paikallisia kohtaan ja toimimme heidän ehdoillaan, yhdessä.
  • Huolehdimme omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista
  • Teemme yhdessä muiden kanssa ja toimimme avoimesti

Eettinen toiminta huomioi kaikki samanarvoisina

  • Emme hyväksy minkäänlaista syrjimistä tai hyväksikäyttöä
  • Emme vie matkailijoita kohteisiin, joissa eläimiä käytetään hyväksi toiminnassa, joka ei ole niille luontaista tai niiden hoito on puutteellista.
  • Jos huomaamme hyväksikäyttöä missä tahansa toiminnassa, ilmoitamme siitä viranomaisille.
  • Matkailupalveluissa kerrotaan onko palvelu esteetön
  • Olemme reiluja yhteistyökumppaneita ja teemme sen, mitä on luvattu ja luvatussa aikataulussa.

Turvallisuus on ennakointia ja tiedon hankkimista

  • Voimassa oleva Matkailun Turvallisuuspassi MaTuPa
  • EA-taidot
  • Matkailupalvelutuotteista on tuotekortit, joissa on riskianalyysi ja turvallisuussuunnitelma

Anu Nylund, Mood of Finlandin perustaja, on ollut Reilun matkailun yhdistyksen jäsen vuodesta 2005, Vastuullisen matkailun verkoston jäsen vuodesta 2015.

Mood of Finlandin vuoden 2019 sitoumus

Mood of Finland sitoutuu viestimään avoimesti työ-ja lomamatkoista ja osallistuu ilmastotalkoisiin.

Vuoden 2019 Mood of Finlandin  (ja omistaja Anu Nylund) lennot tulevat olemaan seuraavat:

2 x Helsinki- Malaga- Helsinki: päästöt noin 1200kg CO2 (Aurinkorannikon Matkaopaskoulu)
1 x Helsinki-Alicante ja paluu Barcelona – Helsinki 500kg CO2 (Matkailudiili palvelukokeilut)
1x Helsinki-Kittilä – Helsinki 220kg CO2 (Pallas-Yllästunturin valmennus)
1 x Helsinki-Ivalo-Helsinki 220kg CO2 ( Matkailudiili palvelukokeilut)

Lennoista aiheutuneet päästöt ovat yhteensä Finnairin laskuria käyttäen (eniten päästöjä aiheuttavan kaluston käytön mukaan)  2140 kg CO2

Muut matkat on tehty junalla ja bussilla, muutama työmatka autolla saavutettavuuden haasteiden vuoksi. Matkustuspäiviä yhteensä noin 80 päivää vuonna 2019, myös pohjoiseen Suomeen tehty useampi matka.

Ei erillisiä lomalentoja, työ- ja vapaa-ajanmatkat yhdistetään. Kotimaassa lomailua pääasiassa julkisilla ja jonkin verran autolla. Työssä ja vapaalla käytettävään autoon tankataan uusiutuvaa, jätteistä tehtyä MyNeste- dieseliä (ajoa noin 10 000km/vuosi)

Finnairin ohjeiden mukaan vuoden 2019 lentojen kompensaatio olisi 3 x 3€ (Euroopan lennot) ja 2 x 1€ (kotimaan lennot) eli yhteensä 11€.

Mielestämme tämä ei ole riittävää tukea ilmastotalkoisiin. Kehitämme Rakkauden metsä – konseptia Luonnonperintösäätiön kanssa. Istutamme symbolisen Mood of Finlandin Rakkauden puun ja ohjaamme tukemme maksamalla 300€ Luonnoperintösäätiölle ikimetsien suojeluun vuonna 2019. Summalla suojellaan 600m2 ikimetsää. Tiedostamme, että 600m2 ikimetsää ei riitä sitomaan kaikkia lentojen aiheuttamia  päästöjä, mutta aloitamme tällä summalla ja kerromme joka vuosi avoimesti, miten jatkamme valitsemallamme tiellä.

Ensin tulee tehdä valintoja, joilla päästöjä vähennetään ja rinnalla tukea hankkeita, joilla päästöjä vähennetään ja hiilinielujen määrää lisätään. Lue lisää: Kompensointi ei ole ratkaisu…

Mood of Finland kouluttaa tulevia ammattilaisia ja valmentaa yrityksiä

Vastuullisuuden tulee lähteä sitoutuneisuudesta ja aidoista teoista, se ei ole päälle liimattua markkinointikikkailua tai tyhjiä lupauksia. Hyvin todennäköistä on, että toimit vastuullisesti, muistathan myös kertoa siitä asiakkaillesi?
Jaan mielelläni hankkimaani tietoa ja kokemusta ja suunnittelen valmennukset yrityksen tarpeista

Teoriaa ja käytäntöä sopivassa suhteessa
Olen ensin oppinut asioita käytännön kautta, hankkinut sitten teoriatietoa ja taas soveltanut teoriaa käytäntöön. Tämän tuloksena olen tätä mieltä: Vastuullinen matkailu vie toimintaan kestävän kehityksen eri osa-alueet; ekologisen, taloudellisen ja sosiokulttuurisen. Lisäksi vastuullinen ammattilainen huolehtii palvelun turvallisuudesta ja huomioi eettisen koodin. Vastuullinen matkailun ammattilainen on reilu kollega ja todellinen asiakaspalvelija. Vastuullinen ammattilainen kunnioittaa paikallisuutta kaikissa palvelun vaiheissa ja tekee yhdessä muiden kanssa.