Vastuullisuus

My story

Olen elänyt tähtihetken vastuullisen matkailun asiantuntijana.
Olin ehdolla vuoden 2017 Suomen vastuulliseksi matkailutoimijaksi ja pääsin finaaliin asti. Muina finalisteina olivat Finnair ja Helsingin Satama. Finnair voitti.

Paljon oli tapahtunut ennen lokakuun 2017 Travel Galaa.

Minä heräsin vastuullisen toiminnan tarpeellisuudelle reilusti yli parikymmentä vuotta sitten.  Olin tehnyt viisi vuotta töitä Aurinkomatkojen ulkomaan kohdeoppaana ja kohdepäällikkönä ja nauttinut matkailun iloisesta tunnelmasta.

Muistan sen hetken: katselin merelle, pienen kylän rannassa Espanjassa. Se oli ”minun kyläni – mi pueblo” – tärkeä pieni kylä jonne olin lähtenyt rauhoittumaan matkakeskuksen humusta jo useamman vuoden ajan. Nyt sen kylän tunnelma oli muuttunut; pienet polut oli muutettu asfalttiteiksi eikä ravintolan omistajapariskunta ehtinyt enää katsoa futismatseja meidän kanssa, koska heillä oli niin kiire.  Ruoka ei enää maistunut yhtä  ihanalta, sydämellä ja ajan kanssa tehdyltä kotiruualta. Joka puolella näkyi rakennustyömaita.

Tarkkailin tilannetta Espanjan lomakohteissa ja tajusin nuorena alan ammattilaisena, että meillä on iso vastuu – vastuu siitä, että meidän lapsetkin saavat viettää huolettoman ihania lomia puhtaassa luonnossa, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida kirkkaissa vesissä ja hengittää raikasta ilmaa.

Teoriaa ja käytäntöä sopivassa suhteessa 

Olen ensin oppinut asioita käytännön kautta, hankkinut sitten teoriatietoa ja taas soveltanut teoriaa käytäntöön. Tämän tuloksena olen tätä mieltä: Vastuullinen matkailu vie toimintaan kestävän kehityksen eri osa-alueet; ekologisen, taloudellisen ja sosiokulttuurisen. Lisäksi vastuullinen ammattilainen huolehtii palvelun turvallisuudesta ja huomioi eettisen koodin. Vastuullinen matkailun ammattilainen on reilu kollega ja todellinen asiakaspalvelija. Vastuullinen ammattilainen kunnioittaa paikallisuutta kaikissa palvelun vaiheissa ja tekee yhdessä muiden kanssa.

Mood of Finland kouluttaa ja jakaa hyviä käytänteitä

Kokenut kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan kouluttaja

Olen tarkkaillut, opiskellut, tutkinut ja vienyt toimintaan kestävää kehitystä ja vastuullisuutta matkailussa yli kaksikymmentä vuotta. Kymmenen Espanjassa viettämäni vuoden jälkeen, Suomeen palattuani,  suoritin Ympäristötieteen perusopinnot Helsingin yliopistossa. Sitten tein PD- lopputyön ”Espanjan kestävän kehityksen strategiasta”  Matkailualan verkostoyliopistoon.

Jatkoin aiheesta Lapin yliopistossa ja tein kandityön ”Mitä se vastuullinen matkailu oikein on?”.  Pro Gradussani vastuullisuus kulki mukana kun tutkin matkailualan ammattilaisten brändituntemusta ja koulutustarpeita ”Pro gradu: Matkailun keltainen kirja”.

Olen Vastuullisen matkailun kouluttaja Visit Finland Akatemiassa ja Perho Liiketalousopiston Green Start – sertifikaatin kouluttaja.

Aitous on tärkeää

Vastuullisuuden tulee lähteä sitoutuneisuudesta ja aidoista teoista, se ei ole päälle liimattua markkinointikikkailua tai tyhjiä lupauksia. Hyvin todennäköistä on, että toimit vastuullisesti, muistathan myös kertoa siitä asiakkaillesi? Jaan mielelläni hankkimaani tietoa ja kokemusta. Suunnittelen koulutukset yrityksen tarpeista lähtien, joten etsitään juuri sinun yrityksellesi paras vaihtoehto.

Mood of Finland sitoutuu vastuulliseen toimintaan

Ekologiset valinnat rasittavat mahdollisimman vähän ympäristöä ja kuluttavat vähän luonnonvaroja.

  • Säästämme energiaa, emme tuhlaa vettä ja sähköä
  • Suosimme vaihtoehtoisia ja vähän päästöjä aiheuttavia energiamuotoja (kotitoimiston sähkö tuotetaan tuuli- ja aurinkoenergialla)
  • Lajittelemme ja kierrätämme roskat myös matkoilla (kotitoimistossa lajitellaan biojäte, paperi, pahvi, muovi, lasi, metalli ja sekajäte)
  • Kaikki se, mitä voidaan hankkia Suomessa tai lähialueella tuotettuna, valitaan muualla tuotetun sijaan
  • Kuljemme jalan, pyörällä tai julkisilla kulkuneuvoilla aina kun mahdollista
  • Arvostamme luontoa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia
  • Huomioimme alueen kantokyvyn, pyrimme matkailemaan sesonkien ulkopuolella
  • Kuljemme merkityillä reiteillä

Taloudellisesti kestäviä valintoja

  • Teemme laadukkaita hankintoja; ostamme tuotteita, joiden käyttöikä on mahdollisimman pitkä ja joita voi korjata.
  • Vältämme kertakäyttötuotteita.
  • Teemme pitkän ajan suunnitelmia ja varmistamme, että toiminta on kannattavaa.
  • Toimimme yhdessä ja jokainen hyötyy toiminnasta myös taloudellisesti.
  • Emme vääristä kilpailua alihinnoittelulla.

Sosiokulttuurinen vastuullisuus näkyy toiminnassa paikallisuuden arvostamisena ja tukemisena

  • Suosimme pieniä, paikallisia palvelujen tuottajia
  • Menemme sinne, minne matkailijat ovat tervetulleita.
  • Osoitamme kunnioitusta paikallisia kohtaan ja toimimme heidän ehdoillaan, yhdessä.
  • Huolehdimme omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista
  • Teemme yhdessä muiden kanssa ja toimimme avoimesti

Eettinen toiminta huomioi kaikki samanarvoisina

  • Emme hyväksy minkäänlaista syrjimistä tai hyväksikäyttöä
  • Emme vie matkailijoita kohteisiin, joissa eläimiä käytetään hyväksi toiminnassa, joka ei ole niille luontaista tai niiden hoito on puutteellista.
  • Jos huomaamme hyväksikäyttöä missä tahansa toiminnassa, ilmoitamme siitä viranomaisille.
  • Matkailupalveluissa kerrotaan onko palvelu esteetön
  • Olemme reiluja yhteistyökumppaneita ja teemme sen, mitä on luvattu ja luvatussa aikataulussa.

Turvallisuus on ennakointia ja tiedon hankkimista

  • Voimassa oleva Matkailun Turvallisuuspassi MaTuPa
  • EA-taidot
  • Matkailupalvelutuotteista on tuotekortit, joissa on riskianalyysi ja turvallisuussuunnitelma

Anu Nylund, Mood of Finlandin perustaja, on ollut Reilun matkailun yhdistyksen jäsen vuodesta 2005, Vastuullisen matkailun verkoston jäsen vuodesta 2015.