Innovaatio-Labit

Mood of Finlandin arvot ovat Luovasti, Innostaen, Vastuullisesti – yhdessä muiden kanssa ja hyvällä moodilla. Luovuus näyttäytyy työssä uudenlaisten ja innostavien menetelmien hyödyntämisenä valmennuspalveluissa ja uudenlaisten matkailupalveluiden tuottamisessa.

Uudet ideat kypsyvät joskus hiljalleen Innovaatio-Labeissä. Usein ideointi lähtee liikkeelle juoksu-, pyöräily- tai hiihtolenkillä ja sitä jatkoideoidaan yhdessä muiden samanhenkisten ja uuden kehittämisestä innostuvien kanssa.

Jos idea lähtee lentoon, kootaan yhteistyökumppaniverkosto, tehdään toteuttamissuunnitelma, haetaan rahoitusta ja konseptoidaan ideoita teoiksi. Innovaatio-Labit ovat myös tutkimustiedon jakamisen paikkoja.

Tutkimusyhteistyötä tehdään  ja ajatustenvaihtoa käydään mm. espanjalaisen Javier Pedrosan kanssa ( Iworu) vastuullisesta matkailusta, luontomatkailusta ja arvopohjaisesta kuluttajakäyttäytymisestä (transmoderni matkailija)

Mood of Finland on aktiivinen kehittäjä ja uuden etsijä yhdessä muiden kanssa!

Käynnissä olevat Labit

Rakkauden Metsä

Istutamme Rakkauden puita ja suojelemme luontoa.

Rakkauden Metsä on universaali rakkauden ja luonnon arvostamista osoittava tapa vaikuttaa ja tehdä hyvää. Puun voi omistaa haluamalleen kohteelle.

  • Puun voi halutessaan istuttaa mihin tahansa luvanvaraiselle paikalle symbolina rakkaudesta.
  • Puun istutukseen on tarjolla myös yhteisiä paikkoja (näistä tiedotetaan)

Osallistumme ilmastotalkoisiin vastuullisesti

  • Puun istuttaja ostaa todistuksen, joka painetaan Lapissa käsin tehdylle paperille ja jokaisesta todistuksesta maksetaan 10€  lahjoitus ikimetsien suojeluun 
  • Espooseen on avattu Rakkauden puutarha toukokuussa 2017 (kiitos Mari Anthoni) , Helsingin Vuosaareen avattiin Rakkauden Metsä Helsinki 28.08..2020 (kiitos Leo Stranius ja Elina Nummi)
  • Metsän omistajat voivat tarjota metsänsä Rakkauden Metsän käyttöön
  • Etsimme yhteistyökumppaneita, jotka haluavat sisällyttää konseptin osaksi matkailupalveluja
  • Rakkauden Metsä on Mood of Finlandin omistama konsepti ja nimi
  • Rakkauden Metsän kansainvälinen konsepti on Love Forest Finland

Veden tarina ja Hiljaisuuden kartta

  • Harvassa matkailumaassa voi juoda vettä suoraan hanasta ja vielä harvemmasta suoraan luonnonvesistä
  • Tehdään kestopulloja uudesta särkymättömästä lasista, jaetaan pulloja lentoasemilla ja satamissa
  • Pullon voi täyttää missä vain ja viedä matkamuistona kotiin ja taas seuraaville matkoille josta muodostuu pullon oma tarina.
  • Pullo on osa matkailijan tarinaa: matkailija saa osansa suomalaisesta puhtaudesta ja vieraanvaraisuudesta juomalla puhdasta vettä ja samalla hän osallistuu ympäristötalkoisiin vähentämällä muovijätteen syntymistä.
  • Lue lisää blogista Veden tarina

Matkailun keltainen kirja

Matkailun keltainen kirja on Lapin yliopistoon vuonna 2013 valmistunut Pro gradu -tutkielmani,  joka tarjoaa näkemyksen ja vision Suomen matkailubrändin implementoinnista ja matkailualan tulevaisuuden kehittämisestä transmodernismista ja toiveikkaasta matkailusta (Hopeful Tourism) tukea ja inspiraatiota hakien, todellisuuden ollessa vahvasti läsnä teorian ja käytännön vuoropuhelun kautta.

Matkailun keltainen kirja esittelee Suomen vastuullisten matkailuosaajien täydennyskoulutuksen mallin, jolla varmistetaan matkailun ammattilaisten ammattitaidon vastaavan tämän ajan ja tulevaisuuden tarpeita.

Matkailun keltainen kirja 

Suunnitteilla

Erilainen Espanjan Matka

Espanja on paljon muutakin kuin rantaa, aurinkoa, sangriaa ja paellaa. Mood of Finland kehittää Erilainen Espanjan Matka – konseptia, jossa matkailija kohtaa paikallisen yhdessä tekemisen merkeissä. Haemme kohteita, joihin matkailijat ovat tervetulleita ja tekemisen muotoja, jotka tekevät matkakohteista parempia paikkoja vierailun jälkeen kuin ennen vierailua.

Gran Canarialla on käynnistynyt yhteistyöneuvottelut ”Canarias libre de plasticos” – yhteisön kanssa. Ideana on tarjota Kanarialla lomalla oleville matkailijoille mahdollisuus lähteä vaellusretkelle vuoristoon tai  perheen yhteiselle rantakävelylle paikallisten kanssa ja kerätä ulkoilun aikana roskia rannalta ja vuoristosta. Yhteistyössä mukana myös Jussi Isoaho, joka on aloittanut ”plogging- roskienkeruukampanjan” Suomessa.

Joulupukki – InnovaatioLab

 Matkailun tutkija Michael C. Hall   on pohtinut voisiko maailmalle leviävä viesti ilmastonmuutoksen uhkaamasta joulupukista havahduttaa ihmiset. Voisiko joulupukki – sen sijaan, että pyrkii nyt kaikin keinon  pitämään yllä kuvaa lumen luomasta talven idyllistä, osallistua taisteluun ilmastonmuutosta vastaan kertomalla avoimesti, että hänen kotipaikkansa talvinen idylli on uhattuna?

Lue lisää: Tappaako ilmastonmuutos joulupukin

Mood of Finland Oy on tuottanut Kestävän matkailun käsikirjan Joulupukin pajakylän toimijoille alihankintaprojektina ( Ramboll Oy 05/2021)

Ota yhteyttä!

Kun tarvitset innostavia ja vastuullisia matkailu- ja koulutuspalveluita, ota yhteyttä Mood of Finlandiin. Voit lähettää sähköpostia, soittaa tai ottaa yhteyttä lomakkeella.